רוצה דרכון ספרדי? החוק הוארך בשנה נוספת

נכתב על ידי עו״ד ערן וגנר

נכתב על ידי עו״ד ערן וגנר

שיתוף הפוסט
שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב facebook
שיתוף ב linkedin
שיתוף ב email
שיתוף ב print

רוצה דרכון ספרדי? החוק הוארך בשנה נוספת

חלון ההזדמנויות לצאצאי מגורשי ספרד יישאר פתוח עד אוקטובר 2019 עבור מי שטרם מימש את זכאותו. מה אומר החוק ובמה כרוך התהליך?

ותר מ-6,000 יהודים מרחבי העולם קיבלו אזרחות ספרדית (וממילא דרכון של האיחוד האירופית) מ-2015 ועד כה, בהתאם לחוק האזרחות למגורשי ספרד שהתקבל לפני כשנתיים וחצי. בשבוע שעבר אישרה הממשלה במדריד את הרחבת תוקף החוק בשנה נוספת, עד לתחילת אוקטובר 2019.

מזכירת משרד המשפטים הספרדי, כרמן סנצ'ס-קורטס, שצוטטה בעיתון "אל פאיס" הסבירה בהופעה מול הסנאט כי "על מנת לתת אפשרות לכמה שיותר מועמדים לקבל אזרחות, הממשלה קבעה מראש אפשרות להאריך את תוקף החוק בשנה נוספת, הארכה שצפויה להתממש בימים הקרובים, ואף תוכל להאריך את התוקף החדש בנסיבות הומניטריות יוצאות דופן".

לפי סנצ'ס-קורטס, בשנים 2017-2016 הוגשו יותר מ-4,000 בקשות אזרחות, בעיקר מישראל, מקסיקו, קולומביה, ונצואלה וטורקיה. מתוכן אושרו עד כה 1,708 בקשות.

מי זכאי לאזרחות?

הליך הסדרת האזרחות הספרדית מתאים כמעט לכל מי שהוא צאצא, אפילו באופן חלקי, ליוצאי מדינות שאליהן הגיעו מגורשי ספרד כמו מרוקו, תוניס, אלג'יריה, מצרים, סוריה, לבנון, יוון, בולגריה וטורקיה. מדובר ברשימה חלקית וכל מקרה נבחן לגופו.

במקרים מסוימים ניתן להסדיר אזרחות גם לצאצאים של יוצאי איראן, עירק ומדינות נוספות באירופה ודרום אמריקה, בהתאם לתוואי נדידת היהודים מגורשי ספרד ברחבי העולם ב-500 השנים האחרונות.

מה דורש המסלול הספרדי?

ההליך לבגירים מעל גיל 18 ועד גיל 70 נחשב קשה באופן יחסי, שכן על המבקש לעמוד בכמה תנאים נוקשים. בין היתר הוא נדרש להוכיח בקיאות בידיעת השפה, החוקה וההיסטוריה הספרדית.

לעומת זאת, הליך הסדרת האזרחות לקטינים ולבני יותר מ-70 נחשב ידידותי שכן אלה לא נדרשים לעבור מבחן תרבות וחוקה ומבחן שפה. במילים אחרות, כל מי שהוא צאצא למגורשי ספרד מתחת לגיל 18 או מעל גיל 70 צריך לעמוד בתנאי סף פשוטים בכדי לקבל אזרחות.

יחד עם זאת, מדובר בהליך הכרוך בהוצאות רבות, שכן על המבקש להוכיח את מוצאו ולהציג זיקה עכשווית לספרד באמצעות מסמכים וראיות. בנוסף, על המבקש (וכאשר מדובר בקטין גם על אחד מהוריו לפחות) להגיע לספרד להגשת המסמכים המקוריים בפני נוטריון ספרדי.

עם אישור הבקשה, המועמדים חותמים על נאמנות למלך ספרד ומקבלים דרכון אירופאי בתוך כמה שבועות. נכון להיום, כל ההליך מתחילתו ועד סופו אורך בממוצע פחות משנה.

המסלול הפורטוגלי – קל יותר

במקביל לחוק האזרחות הספרדי למגורשי ספרד נכנס לתוקף לפני כשלוש שנים חוק האזרחות הפורטוגלית למגורשי ספרד ופורטוגל.

תנאי הסף לקבלת האזרחות הפורטוגלית יחסית קלים בהשוואה למסלול הספרדי ואין צורך כלל לדעת פורטוגזית, להיבחן על ההיסטוריה הפורטוגלית או להגיע לפורטוגל. משך הזמן עד לקבלת האזרחות הוא כשנתיים.

קטינים יכולים להגיש בקשה לאזרחות רק לאחר שלפחות אחד מהוריהם כבר אזרח פורטוגלי. המשמעות בפועל היא שלוקח לקטין, נכון להיום, כארבע שנים לקבל אזרחות פורטוגלית.

להבדיל מהחוק הספרדי, חוק האזרחות הפורטוגלית לא מוגבל בזמן ואמור להיות פתוח לעד, כך שכל בגיר למעלה מגיל 18 יכול להפוך לאזרח פורטוגלי בתנאי שהוא צאצא למגורשי ספרד ופורטוגל ואין לו רישומים פליליים על עבירה מסוג פשע.

שיתוף הפוסט
שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב facebook
שיתוף ב linkedin
שיתוף ב email
שיתוף ב print

כתיבת תגובה

דילוג לתוכן