מוצא משפחתכם בלוב? אתם כנראה זכאים לאזרחות ודרכון פורטוגלי

אזרחות פורטוגלית ליוצאי לוב וצאצאיהם

נכתב על ידי עו״ד ערן וגנר

נכתב על ידי עו״ד ערן וגנר

תוכן עניינים

יצירת קשר

שיתוף מאמר

שיתוף ב facebook
שיתוף ב twitter
שיתוף ב linkedin
שיתוף ב whatsapp

הקדמה

דרכון פורטוגלי ליהודים שמוצא משפחתם בלוב

בסוף המאה הארבע עשרה ובמאה החמש עשרה גורשו יהודים רבים אשר חיו באזור ספרד ופורטוגל מבתיהם וממדינותיהם אך ורק בשל היותם יהודים. חלק מן היהודים העדיפו להתנצר בכדי לא לעזוב את מרכז חייהם ונותרו לחיות בפורטוגל וספרד כשהם כונו “אנוסים” בשל המצב. היהודים שגורשו התפזרו כמעט לכל העולם בין היתר למדינות בצפון אפריקה ובמזרח התיכון ובאירופה, כמו לוב, מרוקו, אלג’יריה, יוון, בולגריה, סוריה, תורכיה ועוד.

מדוע מומלצת הגשה לבקשת אזרחות פורטוגלית ליוצאי לוב?

כפי שציינו קודם לכן, יהודים רבים שגורשו מספרד ופורטוגל מצאו את עצמם עוברים לחיות בלוב. דורות של משפחות עזבו את פורטוגל בעל כורחם. שנים רבות התכחשו הספרדים לגירוש אך בשנת 2015 הועבר חוק אשר מבהיר כי צאצאים למגורשי ספרד זכאים לדרכון ואזרחות בשל האסון ועוגמת הנפש האדירה שנגרמה למגורשים לפני כ-500 שנים.

מאז שהועבר החוק יותר ויותר ישראלים ממוצא לובי מנסים להוציא דרכון אירופאי ומצליחים. מדוע? משום שכמעט כולם הם צאצאים של מגורשי ספרד ופורטוגל. דרכון זר לישראלים ממוצא לובי מביא עמו יתרונות רבים, כאשר הדרכון הפורטוגלי נחשב לאחד הדרכונים המבוקשים ביותר בעולם.

מהם יתרונות שמקנה דרכון אירופאי?

חשוב להסביר כי דרכון אירופאי זהו דרכון שניתן מתוקף קבלת אזרחות באחת ממדינות האיחוד האירופאי. כיום יש עשרים ושמונה מדינות באיחוד האירופי ויש ביניהם הסכמים רבים המאפשרים לאזרחים האירופאים להנות מהטבות רבות.

הדרכון הפורטוגלי הינו דרכון אירופאי מן המעלה הראשונה והוא מקנה לבעליו זכויות מלאות של אזרח אירופאי. למשל, מי שיש ברשותו דרכון פורטוגלי יכול להיכנס אל תחומי ארצות הבית ללא צורך בהוצאת ויזה.

בנוסף, ישנו יתרון הקשור ללימודים אקדמיים. בעלי דרכון פורטוגלי יכולים ללמוד בחינם או במחיר שווה לאזרח מקומי בכל אחת ממדינות האיחוד האירופאי וליהנות ממלגות שונות הפתוחות רק לאזרחי האיחוד. בעל דרכון פורטוגלי יכול לעבוד ללא הגבלת זמן או איסורים למיניהם באירופה כולה וליהנות מהטבות בבנקים האירופאים. בעלי דרכון פורטוגלי יכולים לעבור חופשי בין מדינות אירופה, לסחור ולייבא, לרכוש נדלן ועוד מגוון רב של יתרונות.

הוצאת דרכון פורטוגלי לישראלים שמוצא משפחתם בלוב – איך מוכיחים את הזכאות?

למעשה העיקרון שבאמצעותו ניתן לקבל אזרחות פורטוגלית היא להוכיח כי יש קשר בין המבקש לבין אבות אבותיו שהיו מגורשי ספרד ופורטוגל. בדרך כלל, יהודי לוב הם בעלי שם משפחה המוכיח על המוצא והקשר לספרד. ממשלת פורטוגל וגם ממשלת ספרד פרסמו רשימה מפורטת הכוללת שמות משפחה האופייניים למגורשים.

הגוף האחראי, הלכה למעשה, על המיון הראשוני בין זכאים לאזרחות פורטוגלית לבין כאלה שאינם זכאים לאזרחות פורטוגלית הוא הקהילה היהודית בפורטוגל. יש שתי קהילות רלוונטיות. הקהילה היהודית בליסבון והקהילה היהודית בפורטו.

תחילה יש לבדוק אם שם המשפחה שלכם מופיע ברשימה אך גם אם הוא לא מופיע, עדיין שווה לבדוק את הזכאות לאזרחות פורטוגלית. עצם הופעת שם המשפחה ברשימת שמות המשפחה שפורסמה בהצעת החוק ע”י הרשויות הפורטוגליות מהווה ראיה טובה לקשר למגורשי ספרד ופורטוגל אך לא ראיה חותכת. דהינו, לא ניתן להסתמך רק על שם המשפחה להוכחת הזיקה בין המבקש לבין מגורשי ספרד ופורטוגל. יחד עם זאת, גם אם שם המשפחה אינו מופיע ברשימה של השמות שפורסמו ע”י ממשלת פורטוגל – אין זה אומר שלא ניתן להסדיר את האזרחות הפורטוגלית. בפועל, לאור הניסיון שנצבר מעת כניסת חוק האזרחות הפורטוגלי לתוקף, כמעט כל מי שהוא צאצא ליהודי לוב זכאי לאזרחות פורטוגלית.

בהמשך, לאחר שמקבלים את אישור הקהילה היהודית בפורטוגל, יש להגיש את הבקשה לרישום האזרחות לקונסרבטוריה (הגוף האחראי על בחינת הזכאות לאזרחות בפורטוגל). יש לקחת בחשבון כי מדובר בתהליך בירוקרטי ארוך ומקיף המצריך הצגת מסמכים ואישורים. התהליך כרוך בהצגת מסמכים שונים כמו תעודות לידה, תעודות נישואין, תעודות יושר – כולן מתורגמות נוטריונית לפורטוגזית.

מהו משך התהליך להוצאת דרכון פורטוגלי ליהודי לוב?

משך הזמן מרגע הגשת המסמכים לקונסרבטוריה ועד לקבלת האזרחות הפורטוגלית אורך כשנה ותשעה חודשים. במקרים רבים, חוסר ניסיון בהגשת המסמכים יכול לעכב משמעותית טיפול בבקשה ואף במקרים חריגים יכול להשפיע על הזכאות.

 

מקור משפחתכם בלוב? כנראה שיש באפשרותכם להוציא דרכון פורטוגלי. לבדיקת זכאותכם ולקבלת מידע נוסף על התהליך – ניתן ליצור קשר עם המשרד.

שיתוף מאמר

שיתוף ב facebook
שיתוף ב twitter
שיתוף ב linkedin
שיתוף ב whatsapp

יצירת קשר