שינויים במדיניות הפורטוגלית – הוספת עץ משפחה לבקשות לקהילות היהודיות בפורטוגל.

שינויים במדיניות הפורטוגלית – הוספת עץ משפחה לבקשות לקהילות היהודיות בפורטוגל.

נכתב על ידי עו״ד ערן וגנר

נכתב על ידי עו״ד ערן וגנר

תוכן עניינים

יצירת קשר

שיתוף מאמר

שיתוף ב facebook
שיתוף ב twitter
שיתוף ב linkedin
שיתוף ב whatsapp

הקדמה

החל מה-1 לפברואר, 2018 חלה החמרה קלה בדרישות הרשויות הפורטוגליות בקשר להוכחת הזיקה בין המבקש לבין מגורשי ספרד ופורטוגל. לא מדובר בשינוי מהותי אלא בשינוי פרוצדורלי.

עקרונית ההליך לקבלת אזרחות פורטוגלית מתחלק לשני שלבים: הראשון, קבלת תעודה מהקהילה היהודית בפורטוגל בדבר הקשר של המבקש למגורשי ספרד ופורטוגל. תעודה זאת ניתנת ע”י הקהילה היהודית בליסבון או הקהילה היהודית בפורטו. השני – רישום האזרחות הפורטוגלית ע”י משרדי הממשלה בפורטוגל. הגוף האחראי על רישום ובכלל לגבי כל תהליך קבלת האזרחות, נקרא הקונסרבטוריה. בהסכם בין הקהילות היהודיות לקונסרבטוריה הוחלט כי מאתה והלאה תחול חובה לצרף עץ משפחה של המבקש.

בכדי לקבל את התעודה מהקהיה היהודית על המבקש להוכיח את זיקתו למגורשי ספרד ופורטוגל. זיקה כזאת נתמכה בראיות כגון תעודות לידה, תעודות נישואין, מוצא המשפחה, שם המשפחה, שליטה של בני משפחה בשפת הלדינו, מנהגים ספרדיים שנשתמרו בקרב המשפחה, חוות דעת גנאולוגויות, מנהגים דתיים ועוד.

עד פברואר 2018 לא היתה דרישה מפורשת להצגת עץ משפחה של מבקש האזרחות הפורטוגלית. החידוש הוא כי מעתה והלאה יש לצרף לבקשה לקהילה היהודית עץ משפחה המפרט ככל שניתן את השושלת המשפחתית. בין היתר צריך להציג תאריכי לידה, מקומות לידה, תאריך ומקום נישואין ותאריכי ומקומות פטירה של כל בני השושלת הידועים. ללא עץ משפחה כזה לא ניתן לקבל את התעודה מהקהילה היהודית והמשמעות בפועל היא שהתהליך בקשת האזרחות תקוע.

לטעמי, מדובר בשינוי מיוחל ואף נדרש (במשרדי עובדים לפי קריטריון זה עם חקיקת החוק לפני כ-3 שנים) שכן הוא מבהיר לרשויות הפורטוגליות ביתר בהירות את הזיקה האמיתית של המבקש למגורשי ספרד ופורטוגל. בעצם, עץ משפחה כזה מקל על מקבלי ההחלטות לקבל את ההחלטה הנדרשת – הוכחת הקשר בין המבקש למגורשי ספרד ופורטוגל

חלק מלקוחותיי שואלים אותי לגבי ההחמרה הנ”ל בדרישות ואני מסביר להם שכמו שהם יודעים מסיפורי המשפחה שהם נצר למגורשי ספרד ופורטוגל, כך גם ניתן וצריך להוכיח זאת לקהילה היהודית בפורטוגל וברוב המקרים לא מדובר במלאכה קשה במיוחד.

ברוב המקרים הוכחת הזיקה לא מסובכת. יחד עם זאת במקרים מסוימים הוכחת הזיקה קשה והמשמעות שצריך להציג עץ משפחה מפורט הרבה מאוד דורות אחורה. זה בא לידי ביטוי לדוגמה לגבי משפחות יהודיות שמוצאן מספרד ופורטוגל והשתקעו במערב אירופה במדינות כמו הולנד, גרמניה ובריטניה. במקרה כזה אני ממליץ להיעזר בחוות דעת של גנאולוג המומחה לתפוצת יהדות ספרד ופורטוגל. חוות דעת של מומחה כזה, כמעט בכל המקרים, תאפשר בסופו של דבר קבלת האזרחות הפורטוגלית.

לסיכום

לסיכום, אכן חלה החמרה קלה בדרישות לקבלת האזרחות הפורטוגלית שבאה לידי ביטוי בהצגת עץ משפחה מפורט כמסמך חובה בעת הבקשה לקבלת אישור הקהילה היהודית בפורטוגל. יחד עם זאת מדובר בהחמרה שברוב המקרים אין בעיה לעמוד בה.

לביצוע בדיקת זכאות ראשונית לאזרחות פורטוגלית – ניתן ליצור קשר עם המשרד.

שיתוף מאמר

שיתוף ב facebook
שיתוף ב twitter
שיתוף ב linkedin
שיתוף ב whatsapp

יצירת קשר