6 יתרונות של דרכון אירופאי ואיך ניתן להשיגו

6 יתרונות של דרכון אירופאי ואיך ניתן להשיגו

נכתב על ידי עו״ד ערן וגנר

נכתב על ידי עו״ד ערן וגנר

תוכן עניינים

יצירת קשר

שיתוף מאמר

שיתוף ב facebook
שיתוף ב twitter
שיתוף ב linkedin
שיתוף ב whatsapp

הקדמה

דרכון אירופאי, כמו למשל דרכון פורטוגלי – יתרונות שחשוב להכיר

אמנם לכל דרכון יש יתרונות משלו, אך בשנים האחרונות אנו עדים יותר ויותר לתופעה של ישראלים הבודקים איך לקבל אזרחות אירופאית. ההערכה היא שכבר היום יש קרוב למיליון אזרחים ישראלים שמחזיקים בדרכון אירופאי ויש עוד לפחות שני מיליון ישראלים שזכאים לאזרחות אירופאית ולא מימשו עדיין את זכותם.

הדרכון האירופי נלווה לקבלת אזרחות אירופאית והיא ניתנת לכל מי שמקבל אישור לבקשתו ע”י אחת ממדינות האיחוד האירופי. במידה ושאלתם את עצמכם האם כדאי להוציא דרכון אירופאי, התשובה היא חד משמעית כן. יש יותר יתרונות של דרכון אירופאי (ולמעשה אין חסרונות) ובמידה ותקבלו דרכון זה גם לא תצטרכו לוותר על האזרחות הישראלית שלכם.

בעקבות חוק שעבר בשנת 2015 גם בספרד וגם בפורטוגל, הוחלט כי יהודים שהם צאצאים למגורשי ספרד יוכלו לקבל דרכון אירופאי במידה ויוכיחו את הקשר המשפחתי שלהם למגורשי ספרד. התהליך להסדרת דרכון אירופאי למגורשי ספרד ופורטוגל מורכב ועשוי לארוך כשנתיים.

 

מי זכאי לדרכון אירופאי ואיך בודקים זכאות?

את הדרכון האירופאי ניתן לקבל לאחר שתוכיחו כי אכן אתם צאצאים ליהודים שגורשו מספרד ונאלצו לעזוב למדינה אחרת. רבים מהיהודים שגורשו מספרד עזבו למדינות כמו מרוקו, יוון, טורקיה, אלג’יר, לבנון, סוריה, מצרים, בולגריה ועוד. אם משפחתכם אכן עלתה ארצה מאחת המדינות האלה ניתן לבדוק את הזכאות לקבלת דרכון אירופאי. לעיתים, שם המשפחה יכול להעיד על קשר לגירוש ספרד – שמות משפחה כמו: אטיאס, גרסיה, עטיה, חייט, מוסרי, פרץ (מדובר ברשימה חלקית מתוך אלפי שמות משפחה רלוונטיים).

הדרכון האירופאי מאפשר לקבל אישור כניסה לארה”ב ללא ויזה, לעבוד במדינות רבות בעולם לרבות כל מדינות האיחוד האירופאי, ללמוד בחו”ל ועוד מגוון אפשרויות. משך הזמן שתאלצו להמתין מרגע הגשת הבקשה ועד קבלת התשובה הוא בין שנה לשנתיים, תלוי במדינה אליה תגישו את הבקשה. כמו כן, הדרישות לקבלת הדרכון בכל מדינה אירופאית הן שונות. למשל, בספרד תנאי הסף גבוהים יותר מאשר בפורטוגל.

 

אם כך, מהם היתרונות ומה מקנה אזרחות אירופאית?

  1. לחיות ולעבוד במדינות האיחוד האירופי.

אחד היתרונות המרכזיים ביותר זו העובדה כי אדם שיש לו דרכון ואזרחות אירופאית יכול לגור בכל אחת מהמדינות שרשומות באיחוד האירופי. זוהי אפשרות מדהימה ולא מובנת מאליו, המאפשרת למחזיק בדרכון האירופאי לבחור היכן הוא רוצה לחיות את חייו ולהקים את משפחתו. כמו כן, אדם עם דרכון אירופי יכול לעבוד ולנהל את עסקיו השונים ללא מגבלות, בכל אחת מהמדינות באיחוד האירופי. דבר זה מגדיל משמעותית את אפשרויות התעסוקה, ההכנסות הכלכליות וההזדמנויות העסקיות.

לדרכון אירופאי יתרון משמעותי גם בתחום התעסוקה. בעלי אזרחות ודרכון פורטוגלי למשל יכולים לעבוד בכל מדינות האיחוד האירופי באופן חוקי (כמו ויזת עבודת רק ללא מגבלת זמן) ואף במדינות נוספות בעולם.

ישראלים רבים מחפשים לפתח קריירה ולמצוא הזדמנויות תעסוקה מרתקות ומפרות, אך לא תמיד יש להם את האפשרות לעשות זאת בישראל הקטנה. לעומת זאת, באירופה יש לא מעט מדינות עם הזדמנויות רבות מבחינה תעסוקתית וכלכלית אליהן מגיעים אנשים מכל רחבי העולם בכדי לעבוד ולהתפרנס.

חשוב לשים לב כי עבודה באירופה ללא דרכון אירופאי הינה עבירה על החוק ובמידה ורשויות החוק יתפסו אתכם אתם צפויים לעונש הכולל קנס כספי גבוה וגירוש מהמדינה, כאשר פעמים רבות גם תתווסף לדרכון שלכם הערה האוסרת על המגורש לחזור לגבולות המדינה למשך שנים ארוכות. הערה זו עלולה להשפיע גם על קבלת ויזה למדינות אחרות, שלא בהכרח נמצאות ביבשת אירופה כמו אוסטרליה וארצות הברית.

  1. חושבים על ביקור בארצות הברית וטיול בעולם? הדרכון האירופי יאפשר זאת!

אנשים רבים חולמים על טיול ברחבי העולם ובארצות הברית. אצל רבים, זה נשאר בגדר חלום בלבד מכיוון שכל מדינה מבוקשת מצריכה הוצאה של אשרת כניסה ולא בהכרח מאפשרת לכל אחד לבקר בה. הסיבות לקשיים אלו רבות ומגוונות ולא בכך עסקינן. היתרון של דרכון אירופי בהקשר זה נוגע בעובדה כי בעל אזרחות אירופאית יכול לבקר בארצות הברית בלי צורך בויזה. הכניסה לארצות הברית מתאפשרת לאזרחים אירופאיים ללא בעיות מיותרות, כך גם במדינות נוספות ברחבי אירופה והעולם. למי שאין דרכון אירופאי עלול להיתקל בקשיים רבים ולעיתים גם בדחייה.

  1. לימודים אקדמאיים מסובסדים לבעלי דרכון אירופי ואפשרות לקבלת מלגות.

יתרון בולט נוסף שקשה להתעלם ממנו זו האפשרות ללמוד באירופה לימודים גבוהים בסבסוד מלא. במרבית המדינות שחברות באיחוד האירופי ישנן אוניברסיטאות ומכללות ללימודים גבוהים המציעות תארים וקורסים איכותיים ומתקדמים, כאשר בעלי דרכון אירופאי יכולים ללמוד בחינם או בעלות נמוכה. ניתן לקבל גם מלגות לימוד לתארים מתקדמים שתנאי הסף הוא שהמבקש הוא בעל אזרחות של אחת ממדינות האיחוד האירופאי.

הכלל הוא שהזכויות החלות על אזרח מקומי חלות גם כל אזרח אחר בעל דרכון אירופאי. יחד עם זאת, במקרים מסוימים נדרשת חובת תושבות מקדימה במדינה לפני קבלת מירב הזכויות השמורות לאזרח מקומי באותה מדינה.

כשחושבים על לימודים חווייתיים ובעלי משמעות – רבים פוזלים לכיוונה של יבשת אירופה. יחד עם זאת, אופציה זו לא תמיד מתאפשרת למי שאין ברשותו דרכון אירופאי, משום שבמרבית המדינות יש ביקוש לסטודנטים מקומיים (אזרחים ובעלי דרכון אירופאי) וגם במקרים בהם הסטודנט הישראלי כבר מתקבל הוא נאלץ לשלם הון תועפות עבור לימודים אלו. הדרכון הפורטוגלי לצורך הדוגמא מביא עמו אפשרות ללימודים מסובסדים במדינות רבות ברחבי היבשת ובמקביל חוסך לכם לא מעט כסף.

  1. מתעניינים בנדל”ן ומעוניינים בהטבות מס ומכס?

כמעט בכל אחד מן היתרונות שציינו עד כה בולט המאפיין הכלכלי. לא סתם אומרים שקל יותר לחיות באירופה מאשר בארץ. ההוכחה לכך טמונה גם בכך שאזרחים אירופאיים יכולים לרכוש נדל”ן בפורטוגל ובכל מדינה באירופה ולהנות מהטבות מס והטבות מכס אשר שמורות וקיימות רק בעבור אזרחי מדינות האיחוד האירופי.

  1. קבלת אישור עבודה באוסטרליה, ארצות הברית ומדינות נוספות.

אנשים ברחבי העולם תלויים במובנים רבים בהכנסות ובמצב הכלכלי ולא תמיד המדינה בה הם חיים מאפשרת להיות להתפרנס כאוות נפשם. האפשרות לעלות על מטוס ולעבור למדינה אחרת ולעבוד בה באופן חוקי כמעט ולא קיימת כשיש ברשותך רק אזרחות ישראלית. לעומת זאת, מי שמחזיק בדרכון אירופאי יוכל לקבל אישור עבודה במדינות שונות (לא בהכרח ביבשת אירופה ובמדינות האיחוד האירופי) כמו אוסטרליה, ניו זילנד, קנדה, ארצות הברית ועוד. אפשרות זו מגדילה את הסיכויים של האזרח האירופי מבחינה תעסוקתית, את הכנסותיו ואף מאפשרת לחברה’ צעירים לחוות עבודה וטיול בעת ובעונה אחת.

6. קבלת טיפול רפואי כפי שהוא עולה לתושב מקומי בכל מדינות האיחוד האירופאי

 

מעוניינים בהסדרת דרכון אירופאי מרובה יתרונות באחת המדינות הנ”ל? צרו קשר

שיתוף מאמר

שיתוף ב facebook
שיתוף ב twitter
שיתוף ב linkedin
שיתוף ב whatsapp

יצירת קשר