הגעתם של מגורשי ספרד לאוקראינה – קבלת דרכון פורטוגלי

הגעתם של מגורשי ספרד לאוקראינה – קבלת דרכון פורטוגלי

נכתב על ידי עו״ד ערן וגנר

נכתב על ידי עו״ד ערן וגנר

תוכן עניינים

יצירת קשר

שיתוף מאמר

שיתוף ב facebook
שיתוף ב twitter
שיתוף ב linkedin
שיתוף ב whatsapp

הקדמה

סיפורם של מגורשי ספרד באוקראינה החל בסוף המאה ה- 15, זמן בו נשלטה הארץ בידי האימפריה העות’מאנית. לאחר שהגיעו לאוקראינה מארצות הבלקן וטורקיה, התעניינו הסוחרים הספרדים להשקיע את הונם בחבל הארץ העשיר. עם השתלבותם בין אוכלוסיית הנוצרים והיהודים האוקראינים הובילו בעסקים המקומיים ומסחר היין בפרט. מתוך כך יוצא שכיום אלפי צאצאים אשכנזים ממוצא אוקראיני חולקים עבר ספרדי וזכאים לדרכון פורטוגלי.

יתרונות הדרכון הפורטוגלי:

  • אפשרות עבודה ללא הגבלת זמן במדינות אירופה.
  • אשרת לימודים במדינות החברות באיחוד האירופי.
  • אישור כניסה לארה”ב באופן חופשי מבלי עיקובים בתהליך קבלת ויזה מראש.
  • אפשרות לייסד עסק או רכישת נדל”ן באירופה.

לעוד מידע על היתרונות הרבים של דרכון פורטוגלי אירופאי לחצו כאן

מגורשי ספרד באוקראינה

ב- 31 במרץ שנת 1492, הכריז בית המלוכה הספרדי על צו גירוש כללי לכל יהודי הממלכה. הצו היה מלווה בטענה כי היהודים היוו סכנה תמידית עבור הנוצרים כיוון ותמכו בחשאי במוסלמים שנלחמו בנוצרים לאורך השנים. ליהודים ניתנו ארבעה חודשי התארגנות עד עזיבתם הסופית, אלא אם כן החליטו להתנצר ולהבטיח לעצמם את התושבות הספרדית הקבועה.

רוב היהודים החליטו להישאר נאמנים לדת משה וחיפשו בית חדש באימפריה העות’מאנית היכן שהסובלנות והשוויון התקיימו. מסופר על הסולטן בַּיְזִיד השני ששלח ספינות לחופי ספרד על מנת לאסוף את המגורשים לאימפריה העות’מאנית בייחוד לאזור הבלקן. משהגיעו היהודים הורשו לעסוק בכל מסחר או עבודה בה חפצו ולא חלו עליהם הגבלות דתיות או חברתיות.

לאחר שהגיעו לאזורי הבלקן וטורקיה שבאימפריה העות’מאנית, החלו להקים רשתות מסחר גדולות שהתפרשו ממדינות המזרח התיכון ועד אירופה יחד עם אחיהם הספרדים שבארצות השונות. בזמן זה שלטו העות’מאנים על חלקים בחבל הארץ האוקראיני שהיה קרוע בין אימפריות ונסיכויות מקומיות. העות’מאנים שלטו על מערב ודרום אוקראינה כולל חצי האי קרים. תודות לחידוש יחסי המסחר של העות’מאנים עם האימפריה הפולנית השכנה, החל גל הגירה של המון טורקי לעבר אדמות אוקראינה. ביניהם היו גם מאות יהודים שרובם מגורשי ספרד. המוצרים בהם סחרו היו אבני חן, מיני דגנים, תבלינים, יין, טבק, בדי אריגה וכ”ו.

בתחילה הגיעו המגורשים לאוקראינה כסוכני מכירות יחידים בסוף המאה ה- 15. משראו כי המקום בעל פוטנציאל להתפתחות כלכלית המשיכו לנהור אליו ספרדים נוספים, הפעם יחד עם משפחותיהם. חבלי הארץ פּוֹדוֹלְיָה וגָלִיצְיָה במערב אוקראינה היו משכנותיהם הראשונים של הסוחרים הספרדים. אולם מאמצע המאה ה- 16 התיישבו גם בדרום המדינה כמו למשל בחצי האי קְרים. הערים בהן ישבו היו רבות, הנה כמה מהן: קייב, הוּסִיאַטִין, לְבוֹב, חְמִילְנִיק, אוֹצַ’אקִיב, ז’וֹבְקְבָה, פְאוֹדוֹסְיָה, סוּדָק, אוֹלְבִּיָה, אַזוֹב וכ”ו.

משעה שהתיישבו הקימו קהילות ספרדיות מסודרות, כאשר לכל קהילה היו את צרכיה הרוחניים כדוגמת מקווה טהרה, אטליז, ובתי כנסת. ידוע על בית כנסת ספרדי שעמד בעיר חמילניק שבמערב אוקראינה. בנוסף, מסופר שבשנת 1567, הגיעו לעיר לבוב קבוצות שלמות של ספרדים שהיו סוחרים ובעלי עסקים ואיתם עוד עשרות רופאים ספרדים שהוזמנו מטעם אצילים מקומיים. יהודי ספרד ופורטוגל נחשבו כאוכלוסייה משכילה, כשרפואה היוותה את אחד המקצועות השכיחים ביניהם, אפילו בין הרבנים הספרדים.

במשך 200 שנים בלטו מגורשי ספרד וצאצאיהם בעסקי הסחר באוקראינה. “קהילות הפרנקים” כונו על-ידי היהודים המקומיים שראו אותם כאוכלוסייה אמידה ובעלת עבר ספרדי מפואר (ספרד באותם ימים נחשבה כמדינה הבולטת באירופה מבחינה תרבותית). לאורך הזמן החליפו הספרדים את שמות משפחותיהם לשמות בעלי ציון אשכנזי כדוגמת אברמוביץ’, יעקובוביץ’, שקולניק, עוזיאלוביץ’, אפשטיין וכ”ד.

לקראת סופה של המאה ה- 18, החריפו המאבקים בין האימפריה העות’מאנית לאימפריה האוסטרית. מדינות ונסיכויות מזרח אירופה כמו פולין וליטא צדדו באימפריה האוסטרית, דבר שהביא למפנה ומתח בין היחסים הדיפלומטיים עם העות’מאנים. כתוצאה מכך נפגעו יחסי המסחר בין המדינות ואט אט פסקו. בנוסף, רוסיה הגדולה שהחלה לצבור כוח באותו זמן, הביסה את הצבאות העות’מאנים באזורי הים השחור וכך הפסיקה את שלטונם באוקראינה.

ישנן עדויות על כך שגם לאחר שפסקו יחסי המסחר בין מדינות מזרח אירופה לאימפריה העות’מאנית, הגיעו עשרות משפחות ספרדיות לאוקראינה מהעיר סלוניקי כדי לעסוק במסחר. עם השנים נטמעו צאצאי ספרד בקהילות היהודים המקומיים בערים השונות.

צאצאי מגורשי ספרד – בעלי שורשים אוקראינים – האם ניתן להסדיר אזרחות פורטוגלית עבורם?

במקרים מסוימים, ניתן יהיה להסדיר אזרחות פורטוגלית גם לצאצאי יוצאי אוקרינה. במקרים כאלה, יהיה צורך בחוות דעת גנאולוגיות מתאימות וכן בהוכחות וראיות כי אכן מוצא המשפחה ממגורשי ספרד. הוכחות וראיות מתאימות יכולות להיות – שם משפחה ייחודי למגורשי ספרד (כגון זמוש ורפפורט ועוד), סידורי תפילה מתאימים בלדינו, שמירה על מנהגים ספרדים ועוד.

תודה למר יהונתן גבריאלוב שהשתתף בכתיבת מאמר זה.

שיתוף מאמר

שיתוף ב facebook
שיתוף ב twitter
שיתוף ב linkedin
שיתוף ב whatsapp

יצירת קשר