מקור משפחתכם באלג’יריה? אתם כנראה זכאים לדרכון פורטוגלי

הסדרת אזרחות פורטוגלית ודרכון ליוצאי אלג’יריה וצאצאיהם

נכתב על ידי עו״ד ערן וגנר

נכתב על ידי עו״ד ערן וגנר

תוכן עניינים

יצירת קשר

שיתוף מאמר

שיתוף ב facebook
שיתוף ב twitter
שיתוף ב linkedin
שיתוף ב whatsapp

הקדמה

הוצאת אזרחות פורטוגלית ליהודים שמקור משפחתם באלג’יריה

לפני כחמש מאות שנים התרחש הגירוש הגדול, אחד האסונות הגדולים ביותר של העם היהודי, שהשפיע רבות על תפוצת היהודים בעולם ומנהגיהם  –  המדובר בגירוש ספרד. במהלכו גורשו כל היהודים שמרכז חייהם היה באזור ממלכות ספרד ופורטוגל. יהודים אלו נאלצו להמיר את דתם לנצרות או לעזוב את בתיהם ורכושם, לוותר על זכויותיהם ולעזוב למדינות מרוחקות מכיוון שלא אפשרו להם לחיות עם זהותם היהודית.

בשל כך, יהודים רבים עזבו, בין היתר, לאזור המזרח התיכון וצפון אפריקה, למדינות כמו מרוקו, תוניס, אלג’יריה, יוון תורכיה ועוד. אל אלג’יריה למשל, הגיעו יהודים רבים שגורשו מפורטוגל וספרד. לכן כיום, לאחר שהועבר חוק בפורטוגל בשנת 2015, הוחלט שאפשר להוציא דרכון פורטוגלי ליהודים (וישראלים) שמוצא משפחתם באלג’יריה.

 

הוצאת דרכון אלג’יראי או הוצאת דרכון פורטוגלי?

ישראלים המתעניינים בהוצאת דרכון אלג’יראי הם במרבית המקרים יהודים ממוצא אלג’יראי שעלו ארצה לפני מספר שנים או שהוריהם וסביהם עלו ארצה מאלג’יר. עם זאת, לדרכון האלג’יראי אין שום יתרון או משמעות בעבור יהודים שחיים בארץ ישראל. גם לא בעבור אלו ששוקלים לעזוב את המדינה או מחפשים לעשות רילוקיישן.

עם זאת, חשוב לציין כי ליהודים ממוצא אלג’יראי יש סיכוי גבוה מאוד לקבל דרכון אירופאי מבוקש – דרכון פורטוגלי. למעשה, הגשת בקשת אזרחות פורטוגלית ליוצאי אלג’יריה היא בעלת סיכויים גבוהים לאישור מכיוון שמרבית המבקשים הם בעלי קשר משפחתי למגורשי ספרד. לדרכון הפורטוגלי יש יתרונות רבים עליהם נפרט בהמשך, ובהשוואה לדרכון האלג’יראי הוא נחשב למבוקש יותר. מעבר לכך, הדרכון הפורטוגלי (אשר נלווה לאזרחות פורטוגלית) הוא בין שבעת הדרכונים המבוקשים שיש כיום בעולם.

 

אילו יתרונות יש לדרכון פורטוגלי?

לא סתם אנשים ממוצא אלג’יראי מנסים להוציא דרכון אירופאי. כאשר הכוונה במרבית המקרים היא לדרכון פורטוגלי, הלא הוא דרכון אירופאי לכל דבר. ישנם המון יתרונות של דרכון אירופאי אך תחילה חשוב להסביר כי המושג “דרכון אירופאי” הינו דרכון ששייך לאחת מעשרות המדינות שרשומות באיחוד האירופאי. הדרכון הפורטוגלי נחשב לדרכון אירופאי והוא ניתן אך ורק למי שיש לו אזרחות פורטוגלית.

אם יש ברשותכם דרכון פורטוגלי תוכלו לרכוש השכלה וללמוד לימודים גבוהים כמעט בכל אחת מן המדינות באירופה, דבר שאינו מובן מאליו ולא קיים בארץ ישראל. בנוסף לכך, מי שיש ברשותו דרכון פורטוגלי ואזרחות פורטוגלית יכול לחיות ולעבוד בכל אחת ממדינות אירופה באופן חוקי.

דבר זה רלוונטי גם לאדם “הפשוט” אך במיוחד לאנשי עסקים אשר מעוניינים להרחיב את עסקיהם ולעבוד ברחבי העולם. באמצעות הדרכון הפורטוגלי ניתן לקיים סחר עם כל מדינה באירופה וישנה הקלה משמעותית מבחינת מיסוי. כמו כן, אחד היתרונות של דרכון אירופאי זו האפשרות להיכנס אל תחומי ארצות הברית ללא צורך בויזה.

 

האם בעל אזרחות אלג’יראית יוכל לקבל גם אזרחות פורטוגלית?

כאשר יהודי אלג’יריה עלו ארצה, מרביתם נאלצו לוותר על האזרחות האלג’יראית שלהם.

במידה ויש ברשותכם אזרחות אלג’יראית תצטרכו לוותר עליה בכדי לקבל אזרחות זרה אחרת. ויודגש, מי שהיה אזרח אלג’יראי או צאצאיו זכאים כמעט ללא יוצא דופן לקבלת אזרחות פורטוגלית.

 

כמה עולה להוציא דרכון פורטוגלי ליהודי ממוצא אלג’יראי?

המחיר שתצטרכו לשלם בעבור הוצאת דרכון פורטוגלי אינו תלוי במוצא שלכם. כלומר, כל מי שמנסה להוציא אזרחות פורטוגלית נאלץ לשלם כמעט את אותו הסכום בגלל שיש מרכיב קבוע של אגרות.

המחיר עשוי להשתנות מכיוון שכל מבקש מציג מסמכים שונים, כאשר את חלקם לא ניתן להשיג בקלות והתהליך כרוך בתשלומים. לרוב, המחיר נע סביב 10,000 ₪.

 

מה משך הזמן שעליי לחכות עד לקבלת אזרחות פורטוגלית?

יש לציין כי מדובר בתהליך שבמהלכו יש להציג אישורים והוכחות לכך שאכן יש קשר בין מגיש הבקשה לבין מגורשי ספרד. החוק אומר כי צאצאיהם של מגורשי ספרד שנאלצו לעזוב לאלג’יריה אכן זכאים לקבל את האזרחות הפורטוגלית ולכן עליהם להציג מסמכים כמו תעודת נישואין, תעודת עליה, תעודות זהות וכדומה – על מנת להוכיח כי אכן הוריהם/סביהם הם ממגורשי ספרד.

התהליך עשוי לקחת זמן ולרוב האזרחות הפורטוגלית מתקבלת כעבור כשנתיים מתחילת הטיפול אצל עורך דין מנוסה בתחום.

מקור משפחתכם באלג’יריה? כנראה שאתם זכאים לאזרחות פורטוגלית. לבדיקת זכאותכם ולהסבר נוסף אודות ההליך – ניתן ליצור קשר עם המשרד.

שיתוף מאמר

שיתוף ב facebook
שיתוף ב twitter
שיתוף ב linkedin
שיתוף ב whatsapp

יצירת קשר