קהילות מגורשי ספרד בפולין

קהילות מגורשי ספרד בפולין

נכתב על ידי עו״ד ערן וגנר

נכתב על ידי עו״ד ערן וגנר

תוכן עניינים

יצירת קשר

שיתוף מאמר

שיתוף ב facebook
שיתוף ב twitter
שיתוף ב linkedin
שיתוף ב whatsapp

הקדמה

מאמר זה הוא פרי מחקר שנעשה על מנת לספר את סיפורם של מגורשי ספרד בפולין. במאה ה-16 הגיעו לאזור פולין עשרות ואף מאות יהודים ספרדים בכדי לעסוק במסחר במדינה החדשה שקמה כתוצאה מאיחודן של האימפריות הפולנית והליטאית. לאורך הזמן התפרסמו הספרדים במקום וקנו מוניטין של סוחרים ושדלנים מכובדים אשר אפילו המלך הפולני הכיר בהם כראויי ם לציון. זהו סיפורם של מגורשי ספרד במזרח אירופה.

 

גירוש ספרד

בחודש ינואר של שנת 1492 הצליחו הכוחות הספרדים לדחוף החוצה מספרד את אחרוני הכוחות המוסלמים שחנו בדרום המדינה. עם כיבושו של האי האיברי, החליטו מלך ומלכת ספרד לפרסם צו שקבע כי כל אזרחי ספרד מעתה יהיו בעלי דת משותפת וכפופים לנצרות הקתולית. בעקבות זאת כ-150,000 יהודים בחרו להישאר נאמנים לדתם וגורשו לעבר ארצות אגן הים התיכון ובמיוחד לאימפריה העות’מאנית.

מגורשי ספרד על אדמת פולין

האימפריה העות’מאנית בזמן גירוש ספרד החלה לתפוס מעמד של מעצמה עולמית כשהתפרשה מהמזרח התיכון עד למזרח אירופה ומשם עד הקווקז. קשרי מסחר החלו לצוץ עם הנסיכויות השונות במזרח אירופה כגון: וַלָאכיָיה, מולדביה ובמיוחד פולין וליטא. כתוצאה מכך רבים מיהודי טורקיה היגרו אל מזרח אירופה על מנת לעסוק במסחר חופשי עם ממלכת פולין העולה. מתוכם היו גם יהודים ספרדים מטורקיה, סלוניקי ואיטליה שבנוסף להיותם בעלי עסקים, לקחו חלק גם במקצועות חופשיים כגון שדלנות ורפואה.

בידינו שמות משפחה של רופאים יהודים ממוצא ספרדי שהגיעו לפולין אף טרם הגירוש. יהודי ספרד ופורטוגל התפרסמו בכך שהיו רופאים נודעים. הנה כמה שמות משפחה של רופאים ספרדים בממלכת פולין במאה ה- 16 – קַלָהוֹרָה, מוֹנטַלטוֹ, דֵה-לִימָה, בר-משולם, ספַרדִי, הִיספָנוּס, אִיטַלִיקוּס (יהודים ספרדים מצפון איטליה). ביניהם היו שהתערו בחברה הפולנית וקבעו לעצמם שם מקומי כמו ו לוֹכוֹבִיץ’, שפרינצע (נגזר מהמילה הספרדית Esperanza) פרענק וכ”ו.

אמנם, יותר מכל התפרסמו הספרדים כסוחרים ומתווכים מוכשרים. המלכים הפולנים שנהנו מיחסי המסחר החדשים עם האימפריה העות’מאנית, ראו בסוחרים הספרדים ברכה עבור ארצם. זאת משום ומגורשי ספרד במאה ה-16 ניהלו רשת מסחרית אדירה של כותנה, יין, וניל, משי, כלי-מלחמה, דגנים, צבעים ועוד דרך היבשות השונות. מרחבי אמריקה דרך הקאריביים ועד הודו, איראן, איטליה, צרפת והבלקן אל מזרח אירופה.

בעקבות כך שוכנע על ידי שרי חצרו מלך פולין זִיגִיסמוּנד השני באמצע המאה ה-16, לחתום חוזה עם הבנקאי ואיש העסקים היהודי הגדול דון יוסף נשיא הפורטוגלי. החוזה קבע כי על עסקי היין ויתר הסחורות שהגיעו לפולין לא יצטרכו קהילות הספרדים לשלם מכס. זאת בניגוד לקהילות הפולניות והיהודיות המקומיות שהיו חייבים בו. דון יוסף נשיא היה מנהיג הקהילה הספרדית באימפריה העות’מאנית, בעל קשרים ובנקאי ידוע בארמון הסולטאן. בנוסף היה הנסיך של האי היווני נַקסוֹס שניתן לו על-ידי הסולטאן העות’מאני.

הקהילה הספרדית ישבה בערים שונות כגון: זַמוֹ שץ’, לבוֹב (כיום אוקראינה), פשֶמִישֵל, לַנצוּט, לובלין, הוּסִיאַטִין, לֶסקוֹ, חמִיִיל נִיק, סטרִיִי (כיום אוקראינה), דרוֹחוֹבִיץ’ (כיום אוקראינה) ועוד. בתי כנסת ספרדים אשר מתועדים בארכיונים פולנים קמו בערים לובלין, זמושץ’, פשמישל, לסקו וחמילניק. לא מן הנמנע כי היו בתי כנסת ספרדים קטנים יותר או ארעיים בשאר הערים. שמות משפחה כגון דרשוביץ’, אפשטיין, הורוביץ, פרענק, פרענקל, שניאור, ביטרמן, ולדינגר, ברמן, קור זויל, וולינסקי וסוקניק הם חלק משמות המשפחה המזוהים כנושאים מסורת ספרדית. חלק מנושאי שמות המשפחה נבדקו בדיקת DNA מיטוכונדריאלית, בדיקת יוחסין של DNA או בדיקת GEDmatch ונמצאו כבעלי זהות ספרדית המתאימה לזמן תקופת ההגירה הספרדית לפולין. כמה מפורסמים אשר נושאים איתם מסורת זו הנם: אלן דרשוביץ’, ג’סיקה אלבה, בנימין נתניהו ואחרים.

במשך הזמן נעו קהילות הספרדים במדינה האדירה שנקראה האיחוד הפולני-ליטאי. לקראת המאה ה-19 התפרקה המדינה ותושביה הספרדים היגרו למדינות הבלטיות, אוקראינה, רומניה, ומדינות מרכז אירופה והתמזגו בקהילות היהודיות המקומיות. לאורך השנים נכתבו בספרים מפי רבנים והדיוטות כי שמות משפחתם האשכנזיים הומרו בשלב כלשהו במאות ה-16 וה-17 לאחר שהיו בעלי מקור ספרדי.

לבדיקת זכאות לדרכון פורטוגלי ליהודים מגורשי ספרד לפולין וצאצאיהם – צרו קשר עם המשרד

תודה למר יהונתן גבריאלוב שהשתתף בכתיבת מאמר זה.

שיתוף מאמר

שיתוף ב facebook
שיתוף ב twitter
שיתוף ב linkedin
שיתוף ב whatsapp

יצירת קשר