יהודים מגורשי ספרד ופורטוגל שצאצאיהם זכאים לאזרחות פורטוגלית

יהודים מגורשי ספרד ופורטוגל שצאצאיהם זכאים לאזרחות פורטוגלית

נכתב על ידי עו״ד ערן וגנר

נכתב על ידי עו״ד ערן וגנר

תוכן עניינים

יצירת קשר

שיתוף מאמר

שיתוף ב facebook
שיתוף ב twitter
שיתוף ב linkedin
שיתוף ב whatsapp

הקדמה

צאצאים של יהודים שגורשו מספרד ופורטוגל? יש לנו בשורות טובות בשבילכם!

במהלך שנת 1492 סולקו בכפייה היהודים שחיו בממלכות קסטיליה ואראגון. הסיבה לגירוש יהודי ספרד הייתה דתית, יהודי הממלכות הללו סירבו להתנצר ותוך חמש שנים הם נאלצו לעזוב את מגוריהם וחייהם. בשנת 1948, יהודי ממלכת נווארה גורשו גם כן כאשר הברירה שהוצבה בפניהם הייתה זהה: להתנצר או לעזוב.

חלק מהיהודים אכן החליטו להתנצר לפי הדרישה של צו המלך, אחרים טענו כי התנצרו אך בסתר חיו לפי היהדות. היהודים שנותרו בספרד לאחר שהתנצרו מכונים ‘אנוסים ספרד’ בשל התנאי הנוקשה שהוצב בפניהם. היהודים שגורשו עברו לאזורים שונים כגון: מדינות מרכז אירופה כגון איטליה הולנד וגרמניה, האימפריה העות’מאנית, צפון אפריקה, ועוד.

המדיניות באותן שנים הייתה קנאית ואדוקה, הספרדים ביקשו לייצר חברה אחידה החיה ומתקיימת על פי הנצרות ולכן הדרישה הייתה גם כלפי המוסלמים שחיו באזור. בהמשך, הורחב הגירוש ובתחילת המאה ה-16 צו הגירוש כלל את אזורי השליטה של מלך ספרד באיטליה, סיציליה וסרדיניה. באופן זה, הסתיים פרק בתולדות עם ישראל – גירוש יהודי ספרד השפיע על מובנים רבים : ספרות, לימודי ההלכה, התפתחות הקהילות היהודיות, חיי משפחות והצאצאים שלהם.

 

החוק שהוביל לשינוי משמעותי לאחר מאות שנים: החוק הפורטוגלי לקבלת אזרחות

בשנת 2015 התקבלה החלטה בממשלת פורטוגל כי יש להעביר תיקון חוקתי ולאפשר ליהודים “בעלי דם ספרדי” לקבל אזרחות פורטוגלית. התנאי הבולט הינו הוכחת הקשר של היהודים למגורשי ספרד ולמנהגים של יהדות ספרד ופורטוגל.. כיום חיים בארץ ישראל הרבה מאוד אנשים שזכאים לדרכון פורטוגלי מכיוון שהם צאצאים ליהודים מגורשי ספרד. השאלה העיקרית היא כיצד ניתן להוכיח את הזכאות לדרכון פורטוגלי בהתחשב בעובדה שחלפו כל כך הרבה שנים מאז גירוש ספרד.

הדגש הוא על מתן אזרחות פורטוגלית לצאצאי מגורשי ספרד ולכן מי שמעוניין להגיש בקשה לדרכון פורטוגלי או אזרחות יהיה מחויב להוכיח כי הוא אכן צאצא ליהודי שגורש מהאזורים בהם שלט מלך ספרד. יהודי פורטוגל גורשו גם הם, אך נושא זה פחות מדובר ומוכר מגירוש יהודי ספרד.

בפורטוגל, שכנתה של ספרד, חיו לא מעט יהודים. חלקם אף עברו אל פורטוגל לאחר שגורשו מספרד. בהתחלה, פורטוגל אימצה אליה את המגורשים אך זמן קצר לאחר מכן גם היא כפתה עליהם להתנצר – או לעזוב את שטחה. יהודים רבים שחיו בפורטוגל נאלצו לעזוב על מנת להמשיך ולשמור על זהות יהודית. הם עברו לאזורים וארצות שונות, כמו: מרוקו, אלג’יריה, תוניסיה, לוב, סוריה, יוון, בולגריה, דרום אמריקה, חלקים מיבשת אירופה והאימפריה העות’מאנית.

 

 

לשם מה אני זקוק לדרכון או אזרחות פורטוגלית?

היתרון הבולט ביותר בהחזקת דרכון פורטוגלי היא בשל העובדה כי הדרכון הפורטוגלי הינו דרכון אירופאי מן המעלה הראשונה ושווה בטיבו לדוגמה, לדרכון גרמני או צרפתי. מי שיש ברשותו דרכון פורטוגלי יוכל לנוע בחופשיות בין כל המדינות שחברות באיחוד האירופי.

מעבר לתנועה החופשית והנוחות, בעל אזרחות ודרכון פורטוגלי יכול לעבוד באירופה כמו אזרח מקומי, להתגורר שם לפי החוק, לבצע עסקים מסחריים וללמוד לימודים גבוהים. מבחינת לימודים אקדמיים, במרבית ממדינות אירופה האזרחים יכולים ללמוד בחינם או בזול ובכך להתקדם מבחינה אישית ומקצועית. יתרון חשוב לא פחות זו האפשרות כניסה לארצות הברית: מי שיש ברשותו אזרחות ודרכון פורטוגלי יוכל להגיע לארצות הברית בלי להוציא ויזה, זהו החוק שחל על אזרחים בעלי דרכון אירופאי.

 

למי מומלץ להגיש בקשה לקבלת זכאות לדרכון פורטוגלי?

בהסתכלות כללית ניתן לומר כי כל אדם שיש לו קשר כלשהו למוצא של יהודי ספרד יוכל להגיש בקשה לקבלת דרכון פורטוגלי. אם יורדים לפרטים ומדייקים – נכון יהיה לציין כי הסיכויים לקבל דרכון פורטוגלי גבוהים יותר כאשר הנכם עומדים בכל התנאים.

התנאי העיקרי הוא הוכחת הקשר בין מגיש הבקשה לבין יהודים שחיו בספרד ופורטוגל לפני הגירוש. משפחות שעזבו למרוקו, תוניס, לוב ושאר האזורים אליהם גורשו יהודי ספרד.

 

הסבר קצר אודות תהליך הוצאת הדרכון הפורטוגלי

מדובר בתהליך בירוקרטי ונהוג להיעזר באנשי מקצוע על מנת לקדם אותו ולנהל כראוי את שלבי התהליך. תדרשו להציג מסמכים בדבר הוכחת הקשר שלכם למגורשי ספרד וכן להגיש ניירת אישית כגון תעודות לידה, תעודות נישואין ותעודות יושר המתורגמת לפורטוגזית ומלווה באישורים נוטריונים כולל אישורי אפוסטיל ההכרחיים לתהליך.

 

למה אזרחות פורטוגלית ולא אזרחות ספרדית?

חוק האזרחות הפורטוגלי, בניגוד לחוק הספרדי, אינו דורש את ידיעת השפה המקומית, ביצוע בחינה על ההיסטוריה של המדינה ו/או הגעה לפורטוגל לשם הגשת הבקשה לאזרחות,. במילים אחרות,  תנאי קבלת האזרחות הפורטוגלית נחשבים גמישים משמעותית מאלה שנקבעו בחוק הספרדי.

לסיכום, כל מי שיש לו שורשים ספרדיים ומעוניין לפתוח לעצמו אפיקים חדשים למשך כל חייו באיחוד האירופאי במגוון תחומים כמו מחייה, לימודים, עבודה ועסקים כדאי לו לפעול להסדרת אזרחות ודרכון פורטוגליים.

 

לפרטים ולבדיקת זכאות ראשונית לאזרחות פורטוגלית – ניתן ליצור קשר עם המשרד.

שיתוף מאמר

שיתוף ב facebook
שיתוף ב twitter
שיתוף ב linkedin
שיתוף ב whatsapp

יצירת קשר