ביקוש שיא לדרכון ספרדי בקרב ישראלים

ביקוש שיא לדרכון ספרדי

נכתב על ידי עו״ד ערן וגנר

נכתב על ידי עו״ד ערן וגנר

תוכן עניינים

יצירת קשר

שיתוף מאמר

שיתוף ב facebook
שיתוף ב twitter
שיתוף ב linkedin
שיתוף ב whatsapp

הקדמה

לפני כשלוש שנים התקבלה ההחלטה בספרד להעביר חוק בנוגע להענקת אזרחות ספרדית ומתן זכאות לדרכון ספרדי לישראלים ויהודים שמשפחתם גורשה במהלך גירוש ספרד. מדובר בצעד חשוב שנועד לכפר על העוול ההיסטורי הנוראי שחוו יהודי ספרד במהלך המאה ה-15.

בשל כך, ישראלים רבים ויהודים ברחבי העולם החלו לבדוק האם הם אכן זכאים לאזרחות הספרדית. נכון להיום, החוק המאפשר קבלת אזרחות למגורשי ספרד הוארך בשנה נוספת, עד אוקטובר 2019. אם אתם עומדים בקריטריונים לזכאות, רצוי להזדרז ולנסות להוציא דרכון ספרדי ואזרחות.

מי זכאי לדרכון ספרדי?

בעבר קבלת דרכון ספרדי לישראלים היה נדיר וכמעט בלתי אפשרי. כיום, הסיכויים לקבל את הדרכון גדלו ולכן יש ביקוש גבוה לדרכון ספרדי. עם זאת, חשוב לציין כי יש אנשים ספציפיים שהסיכויים שלהם גדולים יותר ושווה להם להזדרז ולנסות לקבל את האזרחות והדרכון הספרדי. החוק הספרדי  המקנה זכאות לאזרחות ספרדית מתאים לכל מי שהוא צאצא ליוצאי מדינות שאליהם הגיעו המגורשים מספרד.

לאחר הגירוש הנורא, יהודים רבים עזבו למדינות כמו מרוקו, תוניס, מצרים, סוריה, אלג’יר, לבנון, תורכיה, בולגריה ויוון. ישנן מדינות נוספות אליהן הגיעו המגורשים ויש להוכיח זאת. ישנם מקרים נדירים שבהם ישראלים ממוצא איראני ועיראקי הצליחו להוכיח גם הם צאצאים למגורשי ספרד ואכן זכו בדרכון.

הסבר על התהליך להוצאת דרכון ספרדי – התהליך לקבלת הדרכון הספרדי אינו פשוט אך קל יותר להוציא דרכון דווקא לקטינים ולאנשים מעל גיל 70. הסיבה לכך היא הדרישות שממשלת ספרד מעמידה בפני המבקשים. צעירים מעל גיל 18 ועד גיל 70 יצטרכו להוכיח כי הם צאצאים למגורשי ספרד אך בנוסף הם יצטרכו גם לעבור מבחן בנושא תרבות ספרד וחוקה וגם לעבור מבחן בשפה הספרדית. כמו כן, ההליך להוצאת דרכון ספרדי כרוך בתשלום כספים והצגת מסמכים שונים. לאחר שמתקבל האישור, על המועמד לקבלת הדרכון לחתום על נאמנות למלך הספרדי ולאחר מספר שבועות ניתן יהיה לקבל את הדרכון הספרדי. בדרך כלל, התהליך אורך כשנה.

האם לנסות להוציא דרכון ספרדי או דרכון פורטוגלי?

יש לא מעט יתרונות להם זוכה אדם בעל דרכון ספרדי משום שדרכון זה נחשב לדרכון אירופאי. עם זאת, לא כולם יודעים כי גם דרכון פורטוגלי הינו דרכון אירופאי ואליו נלווים יתרונות רבים. כמו כן, חשוב לציין כי התהליך להוצאת דרכון פורטוגלי (צאצאים למגורשי ספרד זכאים לדרכון זה) פשוט יותר מהתהליך להוצאת דרכון ספרדי.

התנאים והדרישות של ממשלת פורטוגל פשוטים יותר: לא תצטרכו להיבחן על התרבות או ההיסטוריה של פורטוגל וגם לא תדרשו להגיע אל פורטוגל עצמה. את התהליך ניתן לבצע בהיותכם בארץ או בכל מדינה אחרת. כמו כן, לא תצטרכו לעשות מבחן שפה. קטינים יוכלו להגיש בקשה אך ורק במידה ואחד מהוריהם הינו אזרח פורטוגלי. כלומר, במידה וההורה הצליח לקבל דרכון פורטוגלי – ילדו יוכל לקבל דרכון זה גם כן תוך מספר שנים. בשונה מהחוק הספרדי, בפורטוגל אין הגבלת זמן לקבלת האזרחות וככל הנראה יהיה פתוח לעד. אחת הדרישות העיקריות של ממשלת פורטוגל היא הוכחה כי מגיש הבקשה אינו בעל עבר פלילי על עבירות מסוג פשע. כלל זה נכון גם לגבי האזרחות הספרדית.

 

אילו יתרונות יש לדרכון הפורטוגלי או לדרכון הספרדי?

ההזדמנויות שיש במדינות אירופה רבות אך הן לא “פתוחות” בפני מי שאין לו אזרחות אירופאית. בשל כך, הביקוש לדרכון ספרדי הולך וגדל. הדרכון הספרדי הינו דרכון אירופאי, כך גם הדרכון הפורטוגלי, פופולרי ומבוקש מאוד. מי שיש לו דרכון אירופאי יוכל לעבור בין כל אחת ממדינות אירופה בחופשיות, לעסוק בסחר, להנות מהקלה במיסים ויתרונות עסקיים נוספים. במקביל לכך, אזרחות אירופאית מאפשר לבעליה ללמוד במוסדות לימוד אקדמאיים באירופה בתשלום סמלי ובחלק מהמדינות אף בחינם. יתרון בולט נוסף קשור בקשר של אירופה עם ארה”ב, אזרחים אירופאים יכולים להיכנס לארצות הברית ולקבל אשרת כניסה ללא בעיות. בנוסף לכך, למי שיש דרכון ספרדי יוכל לעבוד ולגור בכל מדינה שרשומה באיחוד האירופאי באופן חוקי.

מעוניינים בהסדרת דרכון ספרדי ואזרחות? צרו קשר

שיתוף מאמר

שיתוף ב facebook
שיתוף ב twitter
שיתוף ב linkedin
שיתוף ב whatsapp

יצירת קשר